Sunday 3 March 2013

3/3/1924 : Sejarah Hitam Islam

Assalamualaikum

3/3/1924. Ada apa dengan tarikh ni. Seriously, sebelum ni aku tak pernah tahu pun apa maksud disebalik tarikh ni sehingga la aku terbaca status yang diupdate oleh salah satu page di fb. So, lepas aku scrolled down komen-komen yang ada diruangan komen, barulah aku tahu rupa-rupanya 3/3/1924 merupakan sejarah hitam buat umat islam di mana sistem khalifah atau pentadbiran islam di Turki telah dihapuskan oleh Mustafa Kamal Artatuk, seorang agen barat.

Tanpa aku sedari, rupa-rupanya dah hampir 100 tahun umat islam tiada khalifah. Allahurabbi. Aku langsung tidak tahu mengenai sejarah islam yang cukup penting ini. Teruknya >.<

Rasanya tak salah kalau aku kongsikan screen captured status page tersebut kan. Mungkin masih ada yang tak tahu mengenai sejarah hitam islam ini sama seperti aku. Dan bagi yang dah tahu, mungkin ini boleh mengembalikan ingatan anda mengenainya yang mungkin terlupa.




credited to page Indahnya Berpurdah

Bagi yang ingin tahu lebih detail tentang sejarah islam ni, bolehlah google atau guna jela apa-apa pun. Gunakan teknologi yang ada sekarang ni dengan bijak. Dekat sini, aku sertakan beberapa links yang bagi aku boleh dipercayai sumbernya kalau korang berminat untuk baca:

1. Azrul-al-muallim
2. Minda Ahad
3. Erti Hidup Seketika
pssttt: Don't forget to #PrayForSabah.

No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping by! Tinggalkan jejak anda disini